Klasyfikacja statków według Polskiego Rejestru Statków
Autor panama · 25-07-22 · Usługi
Polski Rejestr Statków to polskie towarzystwo klasyfikacyjne które powołano do funkcjonowania w 1936 r. Przed II Wojną Światową PRS nosił nazwę Polskiego Rejestru Żeglugi Śródlądowej, obecna nazwa obowiązuje od 1947 r. Warto poznać w jaki sposób klasyfikowane są statki.
Statki klasyfikowane według materiału budowli
Jedną z klasyfikacji jest ta oparta o materiał konstrukcyjny kadłuba. W ten sposób możemy rozróżnić statki na: drewniane, stalowe, ze stopów aluminiowych, z tworzyw sztucznych oraz żelazobetonowe.
Statki klasyfikowane według wielkości
Handysize to zwykle masowce, choć zdarza się, że również nazwę tę nadaje się zbiornikowcom oraz produktowcom gdzie nośność wynosi 15000- 35000 ton. Powyżej tej wielkości musimy już mówić o Handymax, gdzie nośność waha się pomiędzy 35000 a 58000 ton. Należy zaznaczyć, że nie ma jak dotąd nazwy dla statku o wielkości poniżej 15000 ton. Niektórzy podkreślają jednak, że Handymax bądź też Supramax osiąga do 60000 ton, Terminem Aframax określa się tankowiec o nośności pomiędzy 80000 a 120000 gdzie dwt oznacza deadweight tonnage co po polsku znaczy tyle co nośność.
Statki klasyfikowane według funkcji
Statki należy podzielić również ze względu na wykonywaną przez nie pracę, w ten sposób musimy powiedzieć o statkach:
- handlowych, gdzie klasyfikacja statków podzielona jest na kilka kategorii:
- kontenerowiec,
- drobnicowiec,
- masowiec,
- zbiornikowiec,
- Ro-ro;
Możemy wspomnieć również o statkach, które służą w żegludze nieograniczonej tzn. w wielkiej, małej, bałtyckiej, przybrzeżnej, portowej zalewowej, śródlądowej jak również ograniczonej, czyli w świetle przepisów INTK do 200 oraz do 50 mil od portu schronienia.