
Polskie armatorstwo na przestrzeni wieków

Autor panama · 05-07-22 · Historia
Polskie armatorstwo w okresie międzywojennym
Przełomowym wydarzenie w historii polskiego armatorstwa to ustawa sejmowa z listopada 1925 roku. Ten ważny dokument dał istotny impuls do rozwoju krajowej żeglugi morskiej. Rok później dokonano zakupu pięciu francuskich parowców, co stanowiło początek rozwoju polskiej floty. W latach 30-tych otwarto linie transatlantycką umożliwiającą komfortowe podróży z Polski do Stanów Zjednoczonych.
Polskie armatorstwo a II wojna światowa
Wybuch II wojny światowej miał istotny wpływ na polskie armatorstwo. W wyniku jej rozpoczęcia okręt "Piłsudski" miał zostać transportowcem wojennym. Niestety wyniku serii eksplozji zatonął nieopodal wybrzeży Australii. Historia popularnego "Batorego" była o wiele szczęśliwsza. Okręt brał udział w wielu wojennych rejsach, na przykład w inwazji aliantów na Sycylię. Ponadto został wykorzystany do ewakuacji brytyjskich dzieci do Australii oraz do transportowania polskich skarbów do bezpiecznych krajów.
Polskie armatorstwo w okresie PRL
Okres komuny wiąże się z dalszym wykorzystywaniem statku "Batory". Ten popularny, luksusowy transatlantyk brał udział w wielu dalekich rejsach, nawet w 20 w przeciągu jednego roku. Umożliwiał przewożenie ponad 800 pasażerów, zawierał 3 klasy podróżnicze, kilka barów oraz wiele innych luksusowych atrakcji. W roku 1969 miejsce "Batorego" zajął znacznie nowocześniejszy transatlantyk - "Stefan Batory". Przez długi okres statek stanowił jedyne bezpośrednie połączenie pomiędzy Polską a popularnym kierunkiem emigracyjnym - Stanami Zjednoczonymi. Jego ostatni rejs miał miejsce w roku 1988.
Polskie armatorstwo po 1989 roku
Otwarcie granic po roku 1989 umożliwiło rozwój transportu lotniczego, co miało znaczący wpływ na obniżenie popularności podróżowania drogą wodną. Transformacja ustrojowa spowodowała zmniejszenie liczebności floty morskiej. Większość statków służyło do transportowania towarów, a nie ludzi. Ze względu na bliskie sąsiedztwo większość polskich statków pasażerskich pływa do szwedzkich portów.