Usługi
morskie
Usługi
przemysłowe
Dyrektywy
Europejskie
Przepisy
i standardy 
Lloyd's Register
Quality Assurance 
Zatwierdzeni
producenci i produkty 

1963

Polskie Ratownictwo Okrętowe w roku 1961 zamówiło w brytyjskiej stoczni Harris w Appledore pierwszy w historii polskiej żeglugi oceaniczny lodołamacz. PERKUN wszedł do eksploatacji w styczniu 1963 roku. Zdolny był do łamania lodów o grubości do 2,5 metra. Tonaż: 1152 BRT. Napęd diesel-elektryczny: moc silników napędowych 3680 KM. Klasa LRS 100A1.

1962

W 1962 roku wszedł do eksploatacji PLO na liniach południowoamerykańskich zbudowany we Francji drobnicowiec NORWID. Tonaż: 7829 BRT. Klasa LRS 100A1.

1969

W roku 1969 otwarte zostało biuro Lloyd's Register of Shipping w Poznaniu, w zakładach H. Cegielski. Na zdjęciu Caistor Dobson i Bogdan Grabowski - inspektor Lloyd's w Poznaniu - „pozują” do zdjęcia przy wale korbowym.

1969

Polska Żegluga Morska zamówiła w roku 1969 serię masowców w hiszpańskich stoczniach w Sewilii i Bilbao. Jednym z nich był statek KOPALNIA MACHÓW, który wszedł do eksploatacji w lutym roku 1972. Tonaż: 8670 BRT. Klasa LRS 100A1.

KOPALNIA MACHÓW w trakcie rozładunku.

Masowiec Polskiej Żeglugi Morskiej KOPALNIA JEZIÓRKO został zbudowany w roku 1971 w hiszpańskiej stoczni w Bilbao. Tonaż: 9043 BRT. Klasa LRS 100A1.


1971

W 1971 roku świętowano jubileusz zbudowania 50. jednostki pod nadzorem Lloyd’s Register w Stoczni Szczecinskiej noszącej wówczas imię Adolfa Warskiego. W poprzedzających tę rocznicę latach w Szczecinie pracowali inspektorzy: w latach 1964-67 W.B. Dugdale i C.R. Rowcliffe, okresowo stacjonujący w Gdańsku A. Lee, F.G. Burn, w latach 1967-70 T. Winthrope i F.B. Gray, i wreszcie od 1969 roku N. Dienes i od 1970-71 J.A. Rigg.

1972

SOŁDEK w barwach Polskiej Żeglugi Morskiej ładuje węgiel w Szczecinie. Po drugiej stronie „taśmowca” masowiec KOPALNIA GRZYBÓW zbudowany dla PŻM w 1972 roku w Hiszpanii. Tonaż: 9225 BRT. Klasa LRS 100A1.

1973

Polskie Linie Oceaniczne zakupiły w maju 1973 roku od szwedzkiego armatora nowoczesny drobnicowiec WAITARA, zbudowany w stoczni Eriksbergs Mekaniska Verksteds w Goeteborgu siedem lat wcześniej. Otrzymał on nazwę PUŁAWY i wszedł do eksploatacji na linii bliskowschodniej. Tonaż: 7272 / 10715 BRT. Klasa LRS 100A1.

1975

Prom pasażersko-samochodowy WILANÓW - zakupiony przez Polskie Linie Oceaniczne w roku 1975 od armatora szwedzkiego i został zatrudniony na linii Świnoujście - Ystad. Statek zbudowany był w roku 1966 w niemieckiej stoczni Nobiskrug w Rendsburgu jako KRONPRINS CARL GUSTAF. Tonaż: 4020 BRT (później 6474 GT). Klasa LRS 100A1.

1977

Prom pasażersko-samochodowy WILANÓW w marcu 1977 roku został przekazany PŻB.

1978

Polska Żegluga Bałtycka kupiła od armatora fińskiego w roku 1978 prom pasażersko-samochodowy AALLOTAR, wcześniej pływający już w polskim czarterze. Prom otrzymał nazwę ROGALIN i zatrudniony został na linii z Gdańska do Helsinek. Statek zbudowała francuska stocznia Dubigeon-Normandie w Nantes, w roku 1972. Tonaż: 7801 BRT (10241 GT). Klasa LRS 100A1.

Na zdjęciu - ROGALIN w czasie manewrów w porcie gdańskim.

1978

FELIKS DZIERŻYNSKI -zbudowany w roku 1978 prototyp serii masowców typu B517 dla Polskiej Żeglugi Morskiej. W roku 1990 przemianowany na REDUTA ORDONA. Tonaż: 20309 BRT. Klasa LRS 100A1 i PRS.

1979

KOPALNIA SZOMBIERKI - jeden z siedmiu dużych masowców zamówionych w roku 1977 w stoczniach brytyjskich dla Polsko-Brytyjskiego Przedsięwzięcia Żeglugowego. Wszedł do eksploatacji PŻM w roku 1979. Tonaż: 10974 BRT. Klasa LRS 100A1.


1979

BOLESŁAWIEC - zbudowany w stoczni Govan w Glasgow. Wszedł do eksploatacji w marcu 1979 roku jako pierwszy z serii małych masowców z klasą Lloyd's Register zamówionych w Wielkiej Brytanii. Statki wyposażone zostały w silniki napędowe Zgoda-Sulzer 6ZL40/48 o mocy 3000 KM. Tonaż: 2997 BRT. Klasa LRS 100A1 & PRS.


1979

MŁAWA zbudowana została w stoczni Ferguson w Glasgow w roku 1979 dla Polsko-Brytyjskiego Przedsięwzięcia Żeglugowego. Tonaż: 2997 BRT. Klasa LRS 100A1.

1980

Kolejny „mały Anglik”: BYTOM. Zbudowany w stoczni Robb Caledon w Dundee, Szkocja. W eksploatacji PŻM od roku 1980. Tonaż: 2992 BRT. Klasa LRS 100A1 & PRS.

1980

ŁOMŻA zbudowana w stoczni Scotstoun Marine w Szkocji weszła do eksploatacji PŻM w roku 1980. Tonaż: 2996 BRT. Klasa LRS 100A1 & PRS.

1980

Jeszcze jeden przedstawiciel małych masowców: WARKA. Zbudowany w szkockiej stoczni Scotstoun Marine w roku 1980. Tonaż: 2992 BRT. Klasa LRS 100A1.

1980

Kolejny mały masowiec z serii 15 jednstek zamówionych w roku 1977 dla Polsko-Brytyjskiego Przedsięwzięcia Żeglugowego / Anglo-Polish Shipping Venture: KOŚCIERZYNA. Zbudowany w szkockiej stoczni Robb Caledon w roku 1980. Tonaż: 2994 BRT. Klasa LRS 100A1 & PRS.

Pozostałe jednostki serii - nie pokazane na zdjęciach - nosiły nazwy: CHORZÓW, SIERADZ, GNIEZNO II, GOLENIÓW, MALBORK II, MIELEC, WIELUŃ, WYSZKÓW, ZGORZELEC.

1980

JAMNO - masowiec zbudowany w roku w stoczni Swan Hunter jako KOPALNIA GOTTWALD w roku 1980. Tonaż: 10978 BRT. Klasa LRS 100A1.

1982

Piąta rocznica sprawowania funkcji Głównego Inspektora w Polsce przez Caistora Dobsona uczczona została uroczystym tableau, na którym umieszczono zdjęcia wszystkich ówcześnie zatrudnionych.

1982

Polskie Linie Oceaniczne zamówiły w listopadzie 1979 roku w stoczniach hiszpańskich serię czterech statków typu ro-ro do obsługi linii australijskiej. Jako pierwszy wszedł do eksploatacji POZNAŃ, zaraz po nim - w grudniu 1982 roku - KATOWICE II. Armatorem statków było Hiszpańsko-Polskie Towarzystwo Żeglugowe.

Na zdjęciu: KATOWICE podczas rozładunku kontenerów. Tonaż: 18515 BRT. Klasa LRS 100A1.

1983

Jako trzeci statek z serii ro-rowców ze stoczni hiszpańskich wszedł do eksploatacji w styczniu 1983 roku GDAŃSK II. Na zdjęciu w porcie Sydney w Australii.

GDAŃSK II przy nabrzeżu kontenerowym. Tonaż: 18474 BRT. Klasa LRS 100A1.

1983

WROCŁAW - czwarty z serii pojazdowców ro-ro zbudowanych w Hiszpanii na zamówienie PLO. W eksploatacji od kwietnia 1983 roku. Tonaż: 18467 BRT. Klasa LRS 100A1.

1985

Masowiec MAJOR HUBAL - prototyp serii B542 zbudowanej w Stoczni Szczecińskiej dla PŻM. W eksploatacji od 1985 roku. Tonaż: 21531 GT. Klasa LRS 100A1 & PRS.

Na zdjęciu poniżej MAJOR HUBAL w barwach Polskiej Żeglui Morskiej.


Pozostałe jednostki serii otrzymały nazwy: MACIEJ RATAJ, RODŁO, POWSTANIEC LISTOPADOWY, POWSTANIEC STYCZNIOWY, BATALION CZWARTAKÓW i BRONISŁAW CZECH.

1985

Masowiec MACIEJ RATAJ - drugi z serii siedmiu jednostek B542 zbudowany dla PŻM w Stoczni Szczecińskiej w roku 1985.

Tonaż: 21531 GT. Klasa LRS 100A1.

MACIEJ RATAJ - w barwach PŻM.

1985

RODŁO - kolejny masowiec z serii B542 dla PŻM. Wszedł do eksploatacji w październiku 1985 roku. Tonaż: 21531 GT. Klasa LRS 100A1 i PRS.

1985

W 1985 roku PŻM zawarła ze Stocznią Szczecińską kontrakt na budowę masowców serii B545 o pojemności 21 500 GT. Prototyp serii, który otrzymał nazwę ARMIA LUDOWA, zbudowano z podwójną klasą: LRS 100A1 i PRS.



Poprzednia strona 1 2 3 4 5 Następna strona 


Working together for a safer world


Lloyd's Register and variants of it are trading names of Lloyd's Register Group Limited, its subsidiaries and affiliates. 
Lloyd's Register Group Services Limited Reg. no. 6193893 is a limited company registered in England and Wales. Registered office: 71 Fenchurch Street, London, EC3M 4BS, UK.

Copyright Lloyd's Register Group Services Limited 2014. A member of the Lloyd's Register group.